V průběhu měsíce března se toho stalo tolik, že nebylo vůbec jednoduché vybrat ty nejzajímavější zástupce do naší pravidelné ankety Mediální počin měsíce.

V březnu byl svět tak dynamický, že se poprvé v historii ankety nedostalo ani na jeden domácí počin. Březnové kolo ankety Mediální počin měsíce je nejenom tím největším, co do počtu nominovaných, ale je také poprvé výhradně složené ze zahraničních počinů.

V průběhu celého měsíce plnila každým dnem mediální svět Rusko-Ukrajinsko-Evropo-Americká krize. Rozdělení sil na západ a východ znamenal i rozdělení sféry vlivu médií a jejich patřičné využívání. Dvě zprávy obletěly celý svět a obě byly o novinářích, kteří se postavili na vzdor. Moderátorku ruské televize zaměstnavatelé poslali na Krym, aby poznala reálie, protože v živém vysílání promluvila o svém nesouhlasu s vysláním ruských vojáků na Krym. Poté na sebe upozornila Liz Wahlová, když začátkem března dala v přímém přenosu výpověď z ruské televize RT. Vylíčila, jaké byly poměry ve zpravodajství televize placené ruským státem, a přímo řekla, že „Byla Putinovou figurkou“. Nezaujatí respondenti zpráv se pak jen mohou ptát: a komu tím prospějete?

Možná i v návaznosti na dění na Ukrajině, ale především (a dle vyjádření tvůrců) v návaznosti na dění v Sýrii, přišla v měsíci dubnu nadace Save the Children s dramatickým klipem. Britská pobočka nadace vytvořila krátké video, jehož hlavní hrdinkou je malá holčička, které se během jedné minuty naprosto obrátí život – právě kvůli válce. Záznam má Brity upozornit, že i když válka není zrovna teď u nich, neznamená to, že v budoucnu nemůže být.

Stálicí ankety Mediální počin měsíce, kterou Komora Public Relations pravidelně každý měsíc vyhlašuje, je severokorejský diktátor. Zprávy jeho agentur a výroky jeho samotného či dalších podřízených jsou často natolik groteskní, že nemohou být opomenuty. Až do teď si všichni v Severní Koreji mohli vybrat své účesy ze seznamu státem schválených stylů. Odteď musí ale všichni vysokoškoláci mužského pohlaví mít stejný účes jako nejvyšší vůdce Kim Čong Un. V březnu byl jeho účes vyhlášen jako povinný a možná i tím nejlepším na světe. Uspěje i u Vás? Nebo snad i v tomto kole ankety?

V březnu zaujalo nominující v naší anketě hned několik kampaní s globálním přesahem. První z nich má na svědomí výrobce kondomů Durex. Ten k propagaci svého produktu vtipně využil celosvětový happening Hodina Země, při kterém se 29. března symbolicky na hodinu zhasnou světla, aby se upozornilo na nutnost ochrany životního prostředí. Výrobce prezervativů ve svém spotu milým způsobem upozorňuje, že hodina tmy se dá využít pro příjemné chvíle s přítelem či přítelkyní. Zajímavě-nezajímavou propagaci si vybral výrobce telefonů LG – rušná pěší zóna a na ní černý kvádr s nepřehlédnutelným nápisem „zlepšení výkonu vašeho mobilního telefonu“. Je jen otázkou času, kdy zvědavost kolemjdoucích zvítězí nad opatrností – chvilka nedůvěřivého zkoumání tajemného objektu a již v jeho útrobách mizí první telefon. Telefon zničen, majitel mobilního telefonu a divák v šoku. Ke „překvapení všech“ získává majitel svůj telefon zpět a také zbrusu nový LG. Předem nahraná a ohraná písnička s hromadou herců ale znovu zapůsobila a video bylo sdíleno po celém světě. Stálice prostě stále táhnou. Mnohem zajímavější kampaní s globálním přesahem byla ta proti násilí na ženách. Skupina tvůrců natočila v Londýně video s Google Glass, v němž se hezký den změní v drama. Snaží se tak upozornit na problematiku domácího násilí. „Příběh vyobrazený v kampani je bohužel docela reálný“, řekl Luca Corteggiano, jeden z autorů. Reálnosti navíc dodává použití Google Glass a 3D pohled po celou dobu videa.

Do celosvětového povědomí se v březnu dostaly i dvě aerolinky. Ta první, indická, skrze svůj personál, který tancoval během letu. Zaměstnanci palubního personálu pro pobavení cestujících během letu a u příležitosti svátku Holi začali tancovat, což si natočil na mobilní telefon a publikoval na kanálu Youtube i jeden z cestujících. Video si shlédl a firmu začal prověřovat indický úřad pro bezpečnost letectví. Ne vždy se holt improvizace vyplatí. Další aerolinky, tentokrát japonské, pak čelí ostré kritice kvůli provokativním uniformám letušek. Podle místních úřadů jsou uniformy aerolinek Skymark příliš krátké a kromě jiného ztěžují palubní posádce práci.

Třešničkou nominovaných v březnovém kole ankety je golfová dívčí válka. Trnem v oku golfistek – ne/modelek – je hezká dcera – modelka – hokejisty Gretzkého. Celosvětové golfové rozpaky vyvolala nová obálka prestižního magazínu Golf Digest na níž pózuje velmi spoře oblečená a velmi atraktivní Paulina Gretzky. Světová golfistka číslo jedna Inbee Parková se jen otráveně zeptala: „A tohle je kdo?“ Angela Stanfordová, vítězka pěti turnajů ženské profisérie LPGA, dodala: „Rozum mi to nebere.“ Vydavatelé budou muset pro příště změnit strategii „zvýšení“ prodejnosti a lépe zhodnotit koncového zákazníka. Protentokrát je to jejich „fail“.

Jakou strategii pro výběr toho nejlepšího z tolika nominovaných vyberete tentokrát Vy? Kdo byl ten nejlepší v bláznivém březnu? Hlasujte na: http://www.komorapr.cz/medialni-pocin-mesice